skepnadsskiftaren.blogg.se

"Skepnadsskiftaren" handlar om Viola, en helt vanlig ung kvinna som möter sitt livs kärlek uppe i norra Sverige. Hon märker redan från början att Kevin inte är som vanliga män med alla sina tatueringar, sitt märkliga beteende och lysande ögon. Hon får snart veta sanningen om denne otroligt snygga man och faller handlöst och hårt för honom som hon aldrig gjort tidigare. Men det är inte helt lätt, ett förhållande med en skepnadsskftare innebär många uppoffringar, livshotande faror men såklart en kärlek och spänning som man inte kan hitta hos en vanlig människa.

Fjärde Kapitlet.

Kategori: Allmänt

På fredag eftermiddag cyklade jag och Ell genom stan på väg mot den lilla tjärnen, vi hade varsin påse på styret med ett par cider och några bitar fläskfilé som Ells mamma hade insisterat på att marinera åt oss. Vi skrattade och flamsade så at vi nästan krockade med varandra. Ell plingade på sin ringklocka och låtsades sjunga en påhittad sång om farliga mörka män och vackra prinsessor och jag skrattade så att jag knappt kunde sitta kvar på cykeln.

De två dagarna i skolan hade varit lugna, till min besvikelse hade vi inte stött på Kevin och hela kvällen före hade jag brottats med en vilja att köra förbi tjärnen för att se om dom var där. Som tur var hade Ellen hindrat mig och nu när vi var på väg att möta honom så var jag lättad att jag inte hade gjort bort mig och hamnat i fler obekväma situationer där Kevin kom på mig med att stirra ut honom. Jag blev mer och mer nervös ju närmare vi kom bron över till utkanten av stan där tjärnen låg, jag kände hjärtat bulta i bröstet och när jag tänkte på honom så var det som att en tryckvåg av energi pressades ut i kroppen från bröstet och jag kunde inte låta bli att le. Det var en härlig blandning av känslor, sprudlande, glad, förväntansfull nervositet

- Tror du att dom är där redan? Ellen avbröt mina fantasier som just hade börjat återskapa bilden på Kevins mörka ögon och vackra drag. Bilden var suddig, även om jag visste på ett ungefär hur han såg ut så kunde mitt minne inte återskapa några detaljer. Jag hoppades att jag skulle få kunna få studera honom bättre ikväll.

- Du vet ju hur Simon och dom gör, dom brukar ju vara hela dagen vid tjärnen och idag är nog inget undantag, vädret är superhärligt! Perfekt för en grillkväll.

- Du menar perfekt för en flörta-med-den-snyggaste-killen-i-stan-och-ta-med-honom-hem-kväll?

- Jag tänker inte ta med honom hem, jag har bestämt mig för att prova ta det lugnt för en gångs skull.

Att kasta sig in i relationer med huvudet först har ju inte direkt varit en vinnande taktik för mig.

- Smart tänkt, Dr Phil. Vem vet, kanske Kevin har för många hästkrafter för dig?

 

När vi svängde in på cykelstigen mot tjärnen kunde vi höra skratten eka från grillplatsen. Det hade börjat skymma, men luften var fortfarande varm efter dagens soltimmar. Vi låste våra cyklar bland dom andras och började gå efter sluttningen, Jag tog av mig mina vita pumps och höll dom i ena handen och påsen i den andra när vi genade över sanden mot folksamlingen. Det var mycket mer folk än jag hade väntat mig, runt tio studenter satt samlade runt elden vid grillstaden och petade med pinnar i glöden, lite längre bort mot skogen stod ett gäng till med lika många och rökte, nere vid bryggan var ett par stycken och tävlade om vem som kunde hoppa längst ut i vattnet och ytterligare ett par stycken satt på gräset och tittade på. Jag skymtade Kevins svarta hår vid grillstaden där Simon och dom andra i grabbgänget också satt, jag blev på en gång riktigt nervös och bad Ell om en cider så jag kunde slappna av lite. En litet väsande ljud hördes när jag öppnade cidern och jag surplade i mig skummet.

- Du är så sexig när du gör sådär, suckade Ell. Tur att vi inte har hunnit fram ännu!

Jag blängde bara surt på henne trots att jag egentligen blev ännu mer nervös och irriterad på mig själv för att jag inte kunde varva ner. Som jag såg det så kunde kvällen bara sluta på tre sätt mellan mig och Kevin. Antingen kom vi fram till att vi helt och hållet inte hade någon spänning mellan oss, att attraktionen jag känt bara var ett svar på att han såg bra ut och det skulle inte bli mer än småprat för artighetens skull, vilket skulle leda till att vi kanske blev vänner på facebook med inte hälsade på varandra efter en månad hade passerat. Det hade jag varit med om många gånger förut, men jag hoppades att det inte skulle bli så med Kevin. Alternativ två skulle vara att vi inte kunde slita oss från varandra under hela kvällen och jag skulle få veta alla hans mörka hemligheter som hur han kunde försvinna på en plats och dyka upp på en annan, eller hur han kunde veta precis när jag såg på honom. Det här alternativet var mer ett önsketänkande från min sida än ett troligt scenario. Det sista alternativet var det värsta enligt mig, det fanns faktiskt en liten chans att jag hade inbillat mig alltihopa och att jag skulle göra bort mig totalt när jag försökte ta reda på vad det var jag känt på stranden. Jag hade gått igenom händelsena flera gånger i mitt huvud dom senaste dagarna och allt jag hade lyckats komma fram till var hur ologiskt det var att Kevin skulle vara det minsta intresserad av mig, han var uppenbarligen minst tre år äldre än mig och snyggare än alla andra jag någonsin träffat, han var till och med snyggare än modellerna och skådespelarna på tv! Han var en man som kunde få precis vem han ville. Varför skulle han vilja ha mig?

Medans jag grubblade över kvällens framtida händelser hade vi hunnit fram till grillplatsen.

- Hallå brudar, vad kul att ni kunde komma! Jag har sparat er varsin plats här bredvid mig. Simon klappade med båda händerna på sidorna om sig där han satt på bänken vid elden. Han hade uppenbarligen hunnit med några fler öl än vad som var planen och sluddrade nästan omärkbart.

Vi skrattade och slog oss ner vid sidan av Simon som på en gång lade armarna om oss båda.

- Har ni med er käk? Jag har visst hunnit äta upp allt mitt. Han såg på oss med något som skulle föreställa valpögon och putade med underläppen.

- Du är en fruktansvärt söt tiggare, klart du ska få en bit! Ell tog upp den genomskinliga plastpåsen med kött och gav den till honom.

- Ni kan kalla mig den nakna kocken! Simon ställde sig upp och tog av sig sin vita t-shirt, hans vältränade överkropp såg riktigt bra ut i skuggorna från elden, men mitt undermedvetna jag viskade att han såg lite naken ut, att han skulle se betydligt bättre ut med några tatueringar. Jag försökte inbilla mig att jag alltid hade tyckt att tatueringar var något av det sexigaste som fanns, men innerst inne visste jag att det inte alls hade varit en sak som jag överhuvudtaget lagt märke till innan jag sett Kevin i bar överkropp. Jag sneglade försiktigt upp på honom, han satt på andra sidan elden bredvid en tjej med kort, mörkt hår som jag aldrig sett förut. Hon var söt och jag kände ett hugg av svartsjuka i bröstkorgen och blev med en gång arg på mig själv. Jag hade ingen som helst anledning att vara svartsjuk, jag kanske var lite attraherad av Kevin, men vilken tjej skulle inte vara det? Ändå kunde jag inte låta bli att granska den här brunetten lite extra. Hon hade en kortklippt, busig frisyr som nådde henne till axlarna, hennes mörkbruna ögon gnistrande i skenet från elden och dom långa ögonfransarna nuddade i snedluggen när hon fnittrade åt något som Kevin just sa. Hennes smala brunbrända armar var täckta av tatueringar med samma stil och nogrannhet som Kevins. Dom måste gå till samma tatuerare, tänkte jag. Någon som inte var härifrån och som måste vara en av dom bättre i landet, kanske till och med världen! Jag hade aldrig övervägt att skaffa en tatuering själv, men nu när jag såg på den söta brunetten med tatueringar lite överallt på hennes perfekta kropp så blev jag väldigt sugen på att också börja utsmycka min egen kropp med dessa sexiga mönster och bilder, jag kände mig nästan lite blek, trots min brunbrända hy. Tjejen bredvid Kevin fortsatte att verka väldigt road av vad Kevin berättade och det störde mig att hon verkade så sprallig, hennes långa snygga ben som låg i kors över varandra snuddade i Kevins lår när hon vickade på foten. Den här tjejen såg ut att vara lika gammal som honom och man såg helt klart att dom hörde ihop, samma stil och samma avslappnade sätt, men för närgången och trivsam för att vara en syster. Ett typiskt flickvänsmaterial skulle jag kunna tänka mig. Åh nej, tänk om han faktiskt hade flickvän? Den tanken hade inte ens slagit mig förtut. Den söta tjejen lutade sig lite närmare honom och viskade något som bara var menat för honom. Hon lyfte sin smala arm och rufsade till honom lite i håret, hennes arband klirade och jag kunde skymta en bred textrad på hennes underarm. Kevin såg road ut och hade än så länge inte gett mig så mycket som en blick, än mindre en hälsning. Han hade på sig ett ljusgrått linne med två öppna knappar vid halsen där silverkedjan hängde och ett par svarta shorts. jag kunde se alla hans tatueringar på armarna och halsen, det var svårt att inte fastna vid alla dödskallar, symboler och meningar på alla möjliga språk. Det kändes som att jag skulle kunna studera dom hur länge som helst och ändå inte se alla detaljer, jag hade aldrig sett så välgjorda tatueringar förut. För att slippa se Kevin och den brunhåriga tjejen ha hur trevligt som helst flyttade jag blicken till mannen som satt på Kevins andra sida. Jag behövde bara studera hans svarta rufsiga hår, vältränade kropp och svarta ögon i en sekund för att vara säker på att den här mannen var Kevins storebror Kim. Han hade inte lika många tatueringar och han såg lite mer sofistikerad ut med en kortärmad vit skjorta och en gullig smilegrop i ena kinden. Förutom dessa olikheter såg han ut som en äldre version av Kevin. Kim satt vänd bort och såg ut att vara i en djup diskussion med Tim som satt bredvid, jag hörde inte vad dom pratade om men deras sätt att veva med armarna och trumma på knäna var det nog musik som var samtalsämnet. 

Simon hade gått iväg mot skogen för att "tömma ut ölen" som han hade kallat det och jag flyttade mig närmare Ell, jag såg på henne att hon också hade kommit till samma möjliga slutsats som jag både om den söta brunetten och om mannen bredvid Kevin.

- Kom Vio, jag måste pissa. Ell drog mig i armen bort mot skogen.

- Tror du han har flickvän, frågade jag Ell och lyckades inte dölja besvikelsen i min röst.

- Jag vet inte, hon kanske bara hann hit före och försöker lägga sina häxklor i den snyggaste av dom. Jag har inte sett dom göra något som inte vänner skulle kunna. Du måste ta reda på det Vio, du måste prata med honom! Här ta en till cider.

Jag tog tacksamt emot den och tog två stora klunkar, jag tänkte inte låta den här brunetten förstöra min kväll.

- Men såg du mannen bredvid Kevin, det måste vara hans storebror. Jag nickade bort mot eldstaden. Ell höll med mig med en suck.

- Ja, jag skulle vara stolt om jag var deras mamma. Tänk att producera sådana gudar till söner!

Bakom oss knäcktes några grenar och Simon kom famlande ut ur skogen med en öl i handen.

- Nu tror jag minsann eran mat är klar, mina damer. Kom och låt mig servera er!

Sluddrade han med en gest som såg ut som en blandning mellan ett fall framåtstupa och en bugning.

- Jag tror kanske att du har druckit nog med öl för i kväll, skrattade jag och tog burken från hans hand. Med tre stora klunkar tömde jag den åt honom.

- Här har du, fyll den med vatten.

Simon vände burken upp och ner så det sista skummet rann ur öppningen och slängde in den i skogen. Ett klirr hördes när den träffade en sten och studsade ner i mossan.

- Jag har fler! Tjoade han och tog ett skutt upp på bänken vid eldstaden.

Ell och jag slog oss ner och smakade på vårat kött, konstigt nog kände jag mig inte hungrig trots att jag inte ätit sedan lunch. Jag tog upp handväskan från marken och letade rätt på telefonen. Två missade samtal från mamma, det var ett tag sedan jag pratat med min familj nu, hoppas allt var bra.

- Mamma har ringt, kommer snart. Jag petade till Ell med foten och gick upp mot cykelvägen, på andra sidan fanns en liten lekpark tillräckligt långt bort från alla skrikande ungdomar och jag satte mig i en av gungorna för att få prata ostört med mamma.

- Hej gumman, hur har du det där uppe?

- Allt är bra mamma, skolan har ju precis börjat om och kurserna känns okej. Hur är det med er?

- Ja, här är allting som vanligt. Din pappa har precis köpt ännu en skrothög som han håller på med i garaget så honom ser man inte mycket av och Vicky har en ny pojkvän, så jag är i princip ensam för det mesta. Jag kände ett stick av dåligt samvete för mamma. Victoria var min lillasyster och hon var väldigt lik mig på många sätt, allt från ögonfärgen till våran gemensamma svaghet för killar. Min pappa var bilmekaniker och han hade ständigt nya projekt hemma i garaget. Han påstod alltid att han tjänade så bra på att renovera upp gamla bilar och sedan sälja dom, men alla visste att det var långt ifrån att väga upp den tiden som han la ner på det, men mamma accepterade hans fritidsintresse, på samma sätt som han accepterade att hon tyckte om att baka lite för ofta och smaka på allt hon bakade lite för mycket.

- Förlåt för att jag inte var hemma mer i sommar, mamma.

- Nej men gud gumman, gav jag dig dåligt samvete nu? Det var inte alls meningen! Jag har det jättebra här, jag har en äppelpaj i ugnen just nu och Bubblan håller mig sällskap. Bubblan var familjens lilla blandrashund. Ingen visste riktigt vad hon var för blandning men hon såg ut som en bichon havanais med två svarta öron och väldigt mycket rundare, därav namnet.

- Jag och Ellen är.. oh! Jag tappade telefonen i sanden när gungan jag satt på hastigt röcks bakåt, jag vände mig om i isande förskräckelse för att se Kevin stå och flina bakom mig med gungans kedjor i händerna.

- Vad fan gör du? Släpp mig. Sa jag lite skarpare än jag hade tänkt, men jag blev så överraskad.

Han släppte gungan och jag klev av för att ta upp den sandiga telefonen.

- Hallå mamma, är du kvar?

- Vad hände Viola?

- Öh, jag tappade telefonen. Kan jag ringa dig imorgon? Jag la på innan hon han svara och tittade upp på Kevin med en blick som skulle säga "vad tror du att du håller på med, det där gör du inte om". Han var längre än jag mindes honom på stranden, mer än ett huvud längre än mig.

- Du är söt när du försöker se arg ut, Viola. Han log mot mig och satte händerna i fickorna på shortsen. Hans svarta ögon glittrade och han såg måttligt road ut. Men jag tänkte inte besvara hans leende, jag var fortfarande irriterad över att han skrämt mig och jag kände mig faktiskt lite förnedrad över att han inte förmått sig att hälsa på mig vid eldstaden och sen bara dyka upp från ingenstans. Jag bestämde mig ändå för att släppa det, han stod trots allt här nu, han hade lämnat den söta brunetten för att prata med mig.

- Hur går det, har du en trevlig kväll?

- Den blev trevligare när du kom hit.

- Det verkade inte så, snäste jag men jag ångrade mig i samma ögonblick. Hade jag inte bestämt mig för att släppa det? Jag kunde inte framstå som en svartsjuk bitch innan jag ens lärt känna honom! Vad skulle han tänka? Men Kevin såg inte avskräckt ut, han stod fortfarande med händerna i fickorna och log mot mig.

- Vad fin du är, du klär i ljusgult. Jag var inte van vid att få sånna här komplimanger, för första gången på väldigt länge kände jag att jag rodnade.

- Tack, du ser inte så tokig ut själv. Men vars kom du ifrån? Jag såg dig aldrig, inte på stranden heller. Missförstå mig rätt, men det är faktiskt obehagligt när du skrämmer mig så där!

Han skrattade till och drog handen genom håret, något han verkade göra när han inte riktigt visste  hur han skulle lägga fram det han tänkte säga.

- Jag tycker att det är underhållande att se dig så förvånad. Du ser så ärlig ut på ett helt annat sätt än den sammanbitna minen jag sett annars.

Brukade jag se sammanbiten ut? Jag såg mig själv som en ganska glad person med ett leende på läpparna, men det kunde nog stämma, jag var ofta i mina egna tankar.

- Så du brukar se på mig? Nu kunde jag inte låta bli att le, det här flörtande sättet som han hade smittade hellt klart av sig.

- Det är svårt att låta bli, du är förtrollande vacker. Han sa det med flin på läpparna med hans ögon var seriösa. Jag började känna mig lite knäsvag där jag stod framför den här otroligt sexiga mannen och försökte komma på vad jag ville passa på att fråga honom när jag hade chansen.

- Har du föresten någon slags medfödd talang att kunna andas under vatten?

Kevin såg på mig som om jag hade slagit honom ur balans för en sekund innan han samlade sig.

- Finns det någon särskild anledning till att du undrar?

- När vi var här i onsdags såg jag att du dök ner under vattnet, men jag såg dig aldrig komma upp igen förrän du stod bakom mig. Det måste ha gått flera minuter.

- Du missade nog helt enkelt bara när jag dök upp bakom bryggan, klart jag inte kan andas under vatten. Hans busiga leende var tillbaka och hans blick genomborrade mig och gjorde mig varm i hela kroppen. Det var en konstig temperaturskillnad han gav mig, ibland kalla kårar och ibland heta vågor genom hela kroppen. Oavsett om det här var ännu en man jag skulle falla för, så visste jag helt klart att det skulle vara annorlunda med Kevin Ferrari, för så här hade jag aldrig känt förut.

 

KOMMENTARER:

  • Emma säger:
    2014-04-07 | 11:47:27

    Känns alldeles för mycket som twilight och alla andra sådana historier.
    Det är redan gjort tyvärr. Kom på något nytt.

  • CJ säger:
    2014-04-08 | 08:04:00

    Visst finns det likheter med Twilight och liknande men jag gillar det. Ser fram emot nästa kapitel =)

  • Naomi säger:
    2014-04-08 | 08:06:31

    Tyvärr känns alldeles för mycket Twilight och liknande historier... Bra försök

    Svar: Ni har ju också bara läst ett par sidor ännu ;)
    skepnadsskiftaren.blogg.se

Kommentera inlägget här: